השקיה נכונה בגינה
הרבה אנשים מגיעים אלי עם האמירה "אני משקה המון והצמחים לא גדלים" אז בואו נעשה סדר.
הרבה זו לא הגדרה, צמחים צריכים גם מים וגם אוויר גדי להתפתח, ולמרבה האבסורד צמחים לא מתים מיובש הם מתים מהמלחה של בית השורשים שלהם, זאת אומרת שכשנותנים מעט מידי מים, המלחים שנמצאים במים  מצטברים באזור השורש ואז הצמח מתייבש, לדוגמה ים המלח מלא מים ולמרות זאת אין בו צמחים…..
עצים שיחים ורב שנתיים:
  דבר ראשון סדר השקיה, משקים בגינה רגילה עד שלוש (3) פעמים בשבוע בקיץ, רצוי בלילה בין 12 ל 7 אבל אפשר גם בבוקר, אם אתם משקים יותר אולי זו הבעיה, ההיגיון העומד מאחורי זה הוא שבימים בהם אין השקיה ישנה חדירה של אוויר לקרקע. שנית, יש להשקות השקיות ארוכות יחסית, של שעתיים עד ארבע שעות, לא דקות בודדות ולא חצי שעה, ההיגיון הוא שהצמח יחפש מים בעומק הקרקע ועל ידי כך יצור מערכת שורשים מפותחת וחזקה שתעזור לו להתמודד עם מחסור מים ועם רוחות.
אז עכשיו בפשטות: באפריל פותחים את המים בהשקיה אחת ארוכה ( 4 שעות טיפטוף) לכל אחד מקווי ההשקיה, אחרי כן מכוונים לשתי השקיות בשבוע של כ-שעתיים, ביוני מוסיפים עוד יום השקיה, ובמהלך יולי עד אוקטובר אפשר להוסיף עוד שעת השקיה אם רוצים, שקיה בטיפטוף מומלץ לעשות בלילה או בבוקר.
בנובמבר גם אם לא היגיע הגשם צריך להוריד יום השקיה ועם בוא הגשם ( 20 מ"מ לפחות ) סוגרים את ההשקיה עד אפריל, שימו לב שאם לא יורד גשם במשך יותר משלושה שבועות צריך לתת שקיה חד פעמית.
דשא:
דשא משקים ליפנות בוקר (5 עד 8 בבוקר)
כדי שהמזיקים לא יחגגו לכם על הירק בלילה.
 ברוב אזורי הארץ סדר ההשקיה לדשא צריך להיות עד שלוש פעמים בשבוע ועד 45 דקות להשקיה, (באזורים בהם האדמה היא חמרה או חול צריך להשקות יותר פעמים אבל פחות זמן), כמו בשיחים ועצים פותחים השקיה ראשונה באפריל לשעה לכל ברז ולאחר מיכן מכוונים את המחשב לחצי שעה פעמים בשבוע, מוסיפים יום ביוני וזמן השקיה ביולי, הערה חשובה – אם למרות כמות המים הנ"ל הדשא לא ירוק הבעיה כנראה לא במים כי אם במזיקים גשו למשתלה הקרובה ובקשו עזרה,  בנובמבר מורידים יום ועם בוא הגשם (20 מ"מ לפחות) סוגרים.
עצי פרי
. אותו דבר כמו בשיחים ועצי נוי, אבל, עצי פרי נמצאים בגינה למטרת הפרי ורובם לא יתנו פרי בלי השקיה, לכן בניגוד לצמחי נוי חובה להשקות עצי פרי, ברוב המקרים מומלץ לתת אפילו יותר זמן השקיה מהאמור לעיל.
עונתיים ועציצים
 עד לעונתיים אפשר להתחכם ואולי לחסוך מים בשנים קשות, אבל עונתיים צריכים לפחות השקיה אחת ביום, בדרך כלל קצרה 15-20 דקות, אפילו בחורף אם לא יורד גשם יותר משבוע צריך להשקות, לכן כשמחליטים לשתול עונתיים כדי לחשוב על העלויות ואולי לצמצם את השטח.

 תחשבו על סוקולנטים………..

 בהצלחה

דן בכר