הדרים
(תפוז, אשכולית, לימון, קלמנטינה, פומלה, פומלית, תפוז סיני, לימון סיני, וכד' )

עצי הדר הם בעצם עץ הפרי האולטמטיבי לגידול בגינה הפרטית בישראל, האקלים וכמויות המים מתאימים לדרישות העץ, גם המחלות הנפוצות שיש לפרי הדר לא יגרמו לעץ למות בדרך כלל, וברוב המיקרים אפילו לא יפחיתו את כמויות הפרי.
ובכל זאת, הרי אי אפשר בלי בעיות…. הבעיה הנפוצה ביותר בעצי פרי בכלל ובפרי הדר בפרט היא איכות הכנה (החלק של השורשים – הסבר במאמר "עצי פרי" ), אם קניתם עצים בזול או מסוחר או משתלה לא מוכרים יכול ליהיות שזו הסיבה למצב העץ ו/או למצב הפרי, הבעיה העיקרית היא שכימעט אי אפשר ליבדוק את זה, לכן תשובתי העיקרית אם יש לכם עץ הדר שלא מיתפתח מיספר שנים (3-4)או לא נותן פרי (אפילו הכנה נותנת פרי, לא טעים אבל פרי יש….) היא לעקור וליזרוק לקומפוסט. ( לא, לא יעזור לכם להרכיב מחדש הבעיה לא תישתנה )
הבעיה השניה הכי נפוצה היא עודף או חוסר מים, עצי הדר סובלים מאוד מעודף מים שמתבטא בד"כ בהצהבת עלים והיתיבשות ענפים, וניגרם בד"כ מינקוז רע, לדוגמה תחתית מיסלעה, חוסר בשיפוע בגינה, מים שמגיעים מעוד מקורות חוץ מההשקיה המסודרת של הגינה ( לדוגמה: הגינה של השכן או גינון ציבורי או ביוב שלא זורם לצינור הראוי), הבעיה של חוסר מים ניתן בקלות יחסית ליפתור ראו מאמר "השקיה נכונה" באתר זה – עצת הגנן.
עוד דבר חשוב בהשקיה, גם באביב וגם בסתיו ישנם שרבים , ליפעמים קשים, עצי הדר, במידה במידה וחסר להם מים יוותרו על הפרי (או החנטה באביב) או על כל העלים בסתיו, ואז תיצטרכו לחקות לאביב כדי שיצמחו, העץ דרך אגב בד"כ לא מת הוא פשוט מיתגונן.
עצי הדר צריכים דישון אבל יסתפקו בפעם עד פעמים של דישון בשנה, רצוי באביב ובקיץ, אפשר קומפוסט ואפשר דשן שיחרור איטי, לא כדי דשן "קלתמס" כמו 20-20-20 הוא עובד יומים וניגמר, ועלול ליגרום נזק בעיקר בטווח הקצר.
מזיקים, ברמת הגינה הפרטית למעשה כימעט ואין הצדקה לטפל במזיקים של הדרים, יש מזיק אחד מאד בולט שניקרא "עש המינהרות" הוא גורם לסילסול עלים ולעיוות שלהם, ונגדו יש חומר שניקרא "קונפידור" (והיום גם לא מעט תחליפים שהם אותו החומר הפעיל אבל יצרנים שונים) שהוא חומר מאוד אקולוגי, משמע, פוגע רק במזיקים של העץ ולא באויבים הטיבעיים שלהם, הוא גם לא מאד מסוכן לבני אדם, וצריך לתת אותו בהשקיה ליד העץ, אם נותנים את המנה המומלצת, תספיק מנה אחת לשנה ורוב המזיקים של פרי הדר שאתם מכירים יעלמו.

בהצלחה

דן בכר