למה כן דשא?
בימים קשים אלה לענף הגינון כשמחיר המים מרקיע שחקים, רוב האנשים נימנעים בצדק מלשתול דשא, ואני חייב להודות שזה היה נכון לעשות כבר ליפני הרבה שנים, לעומת זאת אם יש לכם שטח גדול (יחסית…) מומלץ בכל זאת לישקול דשא אה נטוראל, דשא טיבעי בכל זאת שונה מדשא סינטטי ומילבד המראה הוא גם לא מיתחמם ואין הרבה דברים מרשימים בגינון כמו דשא ירוק אחיד ורענן.
אבל צריך ליזכור שדשא הוא צמח שצריך לקבל את תשומת הלב ובניגוד ללא מעט צמחים ביגלל האחידות שלו מיד רואים שהוא סובל ואפילו לא נעים למגע ולצפיה.
לא פחות חשוב ואולי אפילו יותר, הרבה אנשים נרתעים מדשא טבעי בגלל המים, אז התחשיב הרישמי הוא 3 ליטר ביום למטר רבוע  בקיץ או במילים אחרות 9 קוב לחודש בקיץ או אם תירצו בין 60 ל 80 קוב מים לשנה כימעט בכל הארץ, שזה נגיד כפול 10 שח לקוב, בין 600 ל800 שח לשנה לדשא של 100 מ"ר לדעתי לא באמת סיבה עיקרית לא לעשות דשא…..

בחירת השטח וגודל הדשא
כדאי לדעת  שדשא מרובע הוא הרבה יותר אפקטיבי מרצועות צרות ומצורות גאומטריות מוזרות, ואם אפשר לצרף אותו למירפסת או שטח מרוצף אחר הוא ניהיה עוד הרבה יותר שימושי, רצוי שלא יהיה באזור עם הרבה צל, בשורה התחתונה דשא בשטח של 10 על 10 מטר הוא בד"כ הגודל האידיאלי לבית קרקע ממוצע בישראל.

סוג הדשא
בישראל נימכרים בין 5 ל 10 סוגי דשא, אם היה סוג מושלם לא היו מגדלים את האחרים, בניגוד למה שאומרים אנשי המכירות חלק מהזנים לא מיסתדרים עם שמש מלאה בישראל והם סובלים ולא מצליחים ליגדול, לדוגמא "אלטורו" בניגוד ל "סופר אלטורו", ויש עוד זני דשא שלא מצליחים או ניראים לא טוב בשמש מלאה כמו "דרבן" שחוץ מאשר בצל תמיד יהיה צהוב ומלא עמודי פריחה.
מה כן מומלץ? "טיפוי" , זן עדין חזק ומהיר  בצבע ירוק כהה מתאים לשמש מלאה ,עמיד בפגיעה מכנית ותקלות השקיה (יודע להיתאושש מהר) כיסוח כמו קוקויה, – "סופר אלטורו" – זן עדין, צפוף בצבע ירוק דשא קלאסי, איטי מאוד (מה שאומר מעט מאוד כיסוחים והיתאוששות איטית מפגיעה), "פספולום" – דשא "נורמאלי" בצבע בהיר קצת, מתאים לשמש עד קצת צל, ובעיקר רגיש למזיקים יותר מכל האחרים,  "קוקויה" – הישן והטוב , צבע בהיר, יכולת היתאוששות מהירה צריך כיסוח כל 7 עד 10 ימים,
כדאי ליזכור שבהקמת הגינה אפילו אם שמים "עצים גדולים" אין באמת צל והדשא יצטרך להיסתדר ל 4 עד 6 שנים עם שמש מלאה.

השקיה ומערכת השקיה
כמובן שמומלץ להכין השקיה תת קרקעית כמו ממטרות קופצות ( עדיף בהרבה על ממטרה ניידת ועל טיפטוף טמון שנוטה להיסתם תוך שנים בודדות ) חרף ניסיונות לנגח את החברות האמריקאיות לממטרות הם עדיין הרבה יותר טובים מחברות ישראליות ( או במילים אחרות שימו "הנטר" Hunter  או "ריין בירד"  Rain bird  ואל תיתפתו לנען או דומים), חשוב מאוד שבהצבת הממטרות תגיעו לחפיפה מלאה – כלומר שהמים מיממטרה אחת מגיעים עד הממטרה הבאה בדשא.
דשא משקים עד שלוש פעמים בשבוע בשיא הקיץ ואם הדשא לא יפה צריך לחפש סיבות אחרות לא לתת יותר מים, הסבר נוסף ב- "עצת הגנן השקיה נכונה"

טיפול בדשא
הרוב הגדול של השאלות, והנפילות, נימצא בסעיף הזה, דשא צריך לפחות 2 דישונים בשנה, אחד  במהלך באפריל מאי והשני במהלך ספטמבר אוקטובר ( ממליץ על דשן בשיחרור איטי "בונה מידשאה" או דשן דומה, שוב עדיפות גדולה מאוד ליצרן המקורי סקוט sccot  לא ליצרנים המקומיים)
כל שנה ממאי ועד נובמבר ישנה פגיעה של זחלי " הפרודניה" וה" לפיגמה" בדשא הם אוכלים במהלך הלילה את העלים הירוקים ובבוקר מיתחבאים באדמה, לכן הרבה פעמים הדשא ניראה צהוב למרות כל המים בעולם, מה עושים? – קודם כל משקים בבוקר, חוץ מיזה נותנים "דורסבן" או חומר דומה גרגיגרי לפי הכמות על התוית , מה שהכי חשוב זה לחזור על הטיפול כל שבוע למשך חודש ( 3 עד 4 טיפולים) לפזר אחה"צ ולא להשקות.
מחלת דשא נפוצה נוספת היא פיטריות עלווה ושורש, הנפוצות והבעיתיות ביניהן הן ה "כשותית", ה"קימחון", וה"רזיקטוניה", כולן פוגעות בצמח החי, ולא כמו שרואים פיטריות לבנות בדשא שחיות על הרקב ולמעשה קשה ליראות אותן כי הן חיות בתוך הצמח, הן יכולות לחסל דשא מאוד מהר, הטיפול בד"כ בחומרים רחבי טווח פגיעה כמו "סיגנום" , ו"רידומיל" (בעיקר לכשותית), מינון והשמה לפי הכתוב על התווית של החומר, מומלץ לרסס לפחות פעמיים רצוי שלוש פעמים בהפרש של שבוע, (לדוגמה כל יום שישי למשך שלושה שבועות).

טיפול בעשב בדשא
מומלץ לתת מונע נביטה מגורען ליפני תחילת נובמבר כגון "גול" גליגן"  "רון סטאר" ו"סנפשוט" , שימו לב הם עלולים לימנוע צמחיה גם של כלניות ורקפות וכד'